Ilha Grande – Dag ett

Idag steg vi upp tidigt för att åka till Ilha Grande, vi behövde inte ställa klockan eftersom vi alltid vaknar mellan fem och sex här, men vi steg upp tidigare än vi brukar. Vi var nere på frukosten vid sju och hade packat alla grejerna med oss ner. Vi hade hotellrummet kvar så kunde lämna våra resväskor här och bara packa i ryggsäck och handväska, skönt! Vår pickup skulle komma mellan 07.30 och 08.30. 07.30 satt vi klara i lobbyn och väntade och 08.00 kom vår minibuss från EasyTravel, de sprang in och ropade vårt namn – smidigt!

Trötta men förväntansfulla
Vår minibuss

Vi körde runt och hämtade upp några fler på Copacabana och sedan ut till flygplatsen, där vi väntade 20 minuter men ingen kom… Så vi körde utan dem. Resan skulle ta ca 4 timmar, var av 2.5 timme bil. Vi stannade efter halva vägen för dricka och kissepaus. Resan gick väldigt smidigt!

Väntar på att vi ska köra vidare

När vi kom fram väntade vi på att de som kom från ön skulle få åka hem, eftersom tjejen som anordnade det skulle följa med oss ut till båten. Systemen här är kaos och inte alls strukturerade, så det är bara att lära sig att ”go with the flow”.. Mamma börjar lära sig, men är inte riktigt där ännu, utan hade stor lust att gå dit och styra upp. När det var klart åkte vi ut till ön, lugn och skön båttur med stora vågor och vatten som läckte in i båten. Ytterligare en sådan grej, “det är inte så noga”.

Båten vi skulle åka som läckte in lite..
Hamnen vi lämnade, fint!
Taggade för båtresa
Mamma mitt på havet

När vi var framme stannade båten först på ett stopp på ena delen av stranden, sedan ett till mitt i “centrum”.

Framme vid Ihla Grande
Fotar stopp nummer ett
Stopp nummer ett för de som skulle vandra och sova i tält
Turisten har kommit i land på vårt stopp
”Mamma gå här, din klänning passar jättebra till bakgrunden” – mamma *går åt helt fel håll

När vi kom fram letade vi efter vårt hotell längs strandpromenaden, vi gick och gick längst bort till den östra delen av stranden men hittade inte det. Tillslut kom vi fram till en polisstation där vi frågade två poliser efter hjälp, de kunde NOLL engelska men hjälpte oss genom att ringa till hotellet och prata teckenspråk för att vi skulle förstå. Vi kom rätt, en av de snälla receptionisterna mötte upp oss på stranden, och vi insåg att hotellet låg tre steg till vänster om piren, det syns på den första bilden jag tog på ön….. Vi checkade in i alla fall och efter vi lagt in väskorna gick tillbaka ut på strandpromenaden för att sätta oss och äta och dela en flaska rött vin. Det är riktigt dyrt med vin här eftersom de behöver importera det till skillnad från öl och Caprinha. Efter maten gick vi runt i stan för att kolla på alla söta små hus, pittoreska gator och färgglada dekorationer. Så vackert och genuint!

Vårt gulliga hotell
Lunch på stranden, mamma hade längtat efter spagetti bolognes. Hon var trött på ris, bönor och pommes
Ilha Grande

På eftermiddagen/kvällen var vädret mulet och lite kallt då vi bodde nära vattnet med hög fuktighet. Så vi satte oss på restaurangen jämte hotellet och drack drinkar på happy hour. Två (riktigt goda) Caprinhas för RB$14 (38 kr) för två. Vi lärde oss ett nytt uttryck – Una mas! (en till). Där åt vi också mat innan vi gick in och la oss tidigt. Vi hade gått runt och letat efter båttur till dagen efter då vi skulle spendera en heldag på ön och ville se olika delar av den. Vi bestämde oss att boka via hotellet, dels av lojalitet men också för att de hade det bästa priset, då de samarbetade med ett företag Nativossom vi skulle åka med.

Happy hour
Una mas!
Så goda och mysigt att sitta på stranden