Ilha Grande – Dag två

Dag för båttur idag! 10.20 skulle vi vara vid receptionen för att åka iväg 10.30. Först njöt vi av en UNDERBAR utsikt vid frukosten.

Breakfast with a view

Sedan packade vi väskor med badkläder, saronger, solglasögon och fulladdade mobiler och gick till receptionen, där vi betalade RB$70 per person (170 kr). Detta var inkluderat 5 stopp, obegränsat med vatten och snorkelutrustning. När vi gick till stranden såg vi folk som hade köpt massa öl att ha med sig, eftersom det fanns en ishink där man kunde kyla sin dricka ombord. Jag och mamma sprang snabbt in och köpte 4 Smirnoff Ice var och chips, vi var dock lite sena så vår guide kom och skyndade på mamma när hon skulle betala. Smirnoff Ice’n var SÅ dyr men så fick det vara. Påsen med dricka och chips kostade mer än en av våra båtresor.

Såhär ledsen var mamma för det…
Men sen var hon glad för att hon skulle vara med på bild (och för att vi skulle få dricka gott och åka på båttur)
Väntar på att åka iväg
Väntar på att få gå ombord
Finally!
Innan vi visste vilken båttur som väntade oss
Coola båtar utanför kusten
Njuter för fullt

Lugn och skönt när vi var inne i viken, men så fort vi kom utanför var det hemskt!! Vi satt där framme och fick hålla i oss och våra saker för glatta livet. Vi sumpade runt som idioter och fick oerhört ont i ryggarna, det var absolut ingen skön upplevelse och fören var inte alls duktig på att undvika vågorna, han bara körde rakt över dem. Värsta känslan var när man inte kände vatten längre på några sekunder och visst att man var långt över havet för att snart dunkar vi rakt ner i vad som kändes som betong.

Detta var när det hade lugnat ner sig och man vågade ta upp telefonen…..
Här var det nästan helt lugnt innan vi skulle stanna

Vi stoppade på en fantastisk lagun där vi hoppade från båten och snorklade i klart vatten, vi såg massa fiskar, men jag fick en blandning av saltvatten (frå. Att ha sköljt av cyklopen) och solkräm i ögat, wå kunde inte se eller njuta någonting alls.. Trist!

Lagunen
Dyka från båten
💧💧💧
Snorklar som en sjöstjärna
Så härligt
Ont i ögonen
Jätteont i ögonen

När vi var klara fortsatte vi att dunka vidare i superhög fart till nästa lagun, där vi badade lite till och, bara njöt av att vara på havet. Efter det åkte vi runt för lite sightseeing längst kusten innan vi stannade för mat.

Hoppa från båten
Så mycket vackert att fota
Lagun amor

Sista stoppet var en strand där vi stannade en timme och solade och badade innan solen gick ner och det var dags att åka tillbaka.

Sista stranden
Halv fme och solen håller på att gå ner
Utmaning att få båtarna att ligga stilla för ombordstigning med så mycket vågor
Väldigt glada att gå i land, oerhörd träningsvärk dagen efter…..

Ilha Grande – Dag ett

Idag steg vi upp tidigt för att åka till Ilha Grande, vi behövde inte ställa klockan eftersom vi alltid vaknar mellan fem och sex här, men vi steg upp tidigare än vi brukar. Vi var nere på frukosten vid sju och hade packat alla grejerna med oss ner. Vi hade hotellrummet kvar så kunde lämna våra resväskor här och bara packa i ryggsäck och handväska, skönt! Vår pickup skulle komma mellan 07.30 och 08.30. 07.30 satt vi klara i lobbyn och väntade och 08.00 kom vår minibuss från EasyTravel, de sprang in och ropade vårt namn – smidigt!

Trötta men förväntansfulla
Vår minibuss

Vi körde runt och hämtade upp några fler på Copacabana och sedan ut till flygplatsen, där vi väntade 20 minuter men ingen kom… Så vi körde utan dem. Resan skulle ta ca 4 timmar, var av 2.5 timme bil. Vi stannade efter halva vägen för dricka och kissepaus. Resan gick väldigt smidigt!

Väntar på att vi ska köra vidare

När vi kom fram väntade vi på att de som kom från ön skulle få åka hem, eftersom tjejen som anordnade det skulle följa med oss ut till båten. Systemen här är kaos och inte alls strukturerade, så det är bara att lära sig att ”go with the flow”.. Mamma börjar lära sig, men är inte riktigt där ännu, utan hade stor lust att gå dit och styra upp. När det var klart åkte vi ut till ön, lugn och skön båttur med stora vågor och vatten som läckte in i båten. Ytterligare en sådan grej, “det är inte så noga”.

Båten vi skulle åka som läckte in lite..
Hamnen vi lämnade, fint!
Taggade för båtresa
Mamma mitt på havet

När vi var framme stannade båten först på ett stopp på ena delen av stranden, sedan ett till mitt i “centrum”.

Framme vid Ihla Grande
Fotar stopp nummer ett
Stopp nummer ett för de som skulle vandra och sova i tält
Turisten har kommit i land på vårt stopp
”Mamma gå här, din klänning passar jättebra till bakgrunden” – mamma *går åt helt fel håll

När vi kom fram letade vi efter vårt hotell längs strandpromenaden, vi gick och gick längst bort till den östra delen av stranden men hittade inte det. Tillslut kom vi fram till en polisstation där vi frågade två poliser efter hjälp, de kunde NOLL engelska men hjälpte oss genom att ringa till hotellet och prata teckenspråk för att vi skulle förstå. Vi kom rätt, en av de snälla receptionisterna mötte upp oss på stranden, och vi insåg att hotellet låg tre steg till vänster om piren, det syns på den första bilden jag tog på ön….. Vi checkade in i alla fall och efter vi lagt in väskorna gick tillbaka ut på strandpromenaden för att sätta oss och äta och dela en flaska rött vin. Det är riktigt dyrt med vin här eftersom de behöver importera det till skillnad från öl och Caprinha. Efter maten gick vi runt i stan för att kolla på alla söta små hus, pittoreska gator och färgglada dekorationer. Så vackert och genuint!

Vårt gulliga hotell
Lunch på stranden, mamma hade längtat efter spagetti bolognes. Hon var trött på ris, bönor och pommes
Ilha Grande

På eftermiddagen/kvällen var vädret mulet och lite kallt då vi bodde nära vattnet med hög fuktighet. Så vi satte oss på restaurangen jämte hotellet och drack drinkar på happy hour. Två (riktigt goda) Caprinhas för RB$14 (38 kr) för två. Vi lärde oss ett nytt uttryck – Una mas! (en till). Där åt vi också mat innan vi gick in och la oss tidigt. Vi hade gått runt och letat efter båttur till dagen efter då vi skulle spendera en heldag på ön och ville se olika delar av den. Vi bestämde oss att boka via hotellet, dels av lojalitet men också för att de hade det bästa priset, då de samarbetade med ett företag Nativossom vi skulle åka med.

Happy hour
Una mas!
Så goda och mysigt att sitta på stranden

Sightseeing i Rio

Idag hoppades vi på fint väder rakt igenom, enligt väderleksrapporten skulle det bli molnigt, som alla andra dagar, men vi hoppades verkligen på blå himmel. Detta för att vi ville på sightseeing. De andra dagarna, även om solen varit framme emellanåt har inneburit helt vita bergstoppar. Vårt första sightseeing-stop skulle bli Kristus statyn, vilket är lite roligare om man ser staden (och även statyn) när man är där. Till vår lycka var himlen helt blå och solen lyste. Vi gick ner för frukost och skrev till Aldiney, en guide som pratade med oss och gav oss sitt visitkort andra dagen, till skillnad från alla andra var han duktig på engelska och inte alls “på”, utan bara informerade om vad han kunde erbjuda oss. Privat sightseeing i hans taxi för RB$70 per timme (170 kr). Han svarade på mitt sms snabbt och skrev att han var 1.5 timme bort, men att vi kunde få en gratis timme om vi kunde vänta till klockan 10.00 istället för 09.00, det gjorde vi gladeligen. Han delade sin plats på WhatsApp så vi kunde följa vart han körde och när han beräknades vara framme.

Utsikten när vi väntade, helt okej

När Aldiney äntligen kom fram hälsade han på oss med ett glatt leende. Vi hoppade in i taxin och han körde igenom stan, han var utbildad historiker och riktigt duktig på sitt jobb, han hade jobbat som guide i 23 år. Han berättade om hur staden kom till, när de blev självständiga från Portugal och hur de blev en republik. Efter ca 20 minuter i bilen hoppade vi ut för att ta spårvagn upp längs heeela berget till Kristus statyn. Det kostade RB$65 per person att åka upp (150 kr).

Mamma spanar på elledningarna, som är ett under att det fungerar
Kaos!

Jag som är höjdrädd, fick såklart sitta vid stupet – där man inte såg någon väg/räls under spårvagnen utan bara ett stup rakt ner från berget. Det var så läskigt men också oerhört vackert när man väl kom upp lite. Vi möttes av denna utsikten.

Utsikten från spårvagnen
Två ställen att mötas, annars var marken lika bred som vagnen

Tillslut kom vi upp till en trappa som ledde oss till Kristus statyn, utsikten var magisk och statyn var så otroligt stor och robust, det var så häftigt att se! Vår guide gjorde allt för att vi skulle få bra bilder, han visste alla knep och såg verkligen till att vår upplevelse blev extraordinär.

Kristus statyn
Guld värd!
Magisk utsikt
Så go!

Efter ett besök uppe vid statyn åkte vi vidare, till en jättemysigt stadsdel Santa Theresa. Den är känd för sin alternativa stil, med färgglada hus, mycket målningar och artistiska uttryck. Så vackert!

Santa Theresa
Utsikten från Santa Theresa

I slutet av området fanns en vacker trappa, med mosaikplattor där Aldiney följde med oss igen och agerade personlig fotograf.

På vägen hem visade han oss det bästa och billigaste stället att köpa Caphrina, RB$5 (12 kr styck). Såå gott!

Solig dag på Ipanema

Idag var vädret underbart, så vi låg och solade på pool terrassen innan vi gick ner till stan för att boka resa till Ihla Grande, ön som jag gärna ville besöka.

När vi bokat resan tog vi en Uber till stranden jämte Copacabana, Ipanema. Som skulle vara finare och lugnare. Vi blev avsäppta i mitten av stranden och väl där var det dags för lunch, problemet var bara att det inte fanns en restaurang så långt ögat kunde nå. Vi gick och gick och gick, längst strandpromenaden som vara hade barer och turistsaker till salu. Tillslut kom vi fram till ett litet skjul där vi kunde handla något som kunde vara mat. Problemet i Rio är att typ ingen, då menar jag verkligen ingen, pratar engelska. Många menyer är på portugisksa, så vi tar oss runt med teckenspråk och “smile and nod”. Men vi fick sne dyraste och minsta maten vi åtot på resan, pommes för RB$20 (50 kr), en liten crabcske som smakade kattmat, en liten mikrovågs tinad toast, en öl och en Caphrina för RB$75 (200 kr).

Stranden var i alla fall mycket fin och havet var härligt. Efter några bilder, lite sol, några Caphrina till från en dam som sålde på stranden, tog vi den lokala bussen hem som gick längst stranden och stannade precis utanför vårt hus.

På kvällen gick vi längst stranden åt ande hållet, från center av Copacabana för att kolla på mormor och morfars hotell, tydligen bodde de bara 5 hotell bort från oss. Mycket fin strandpromenad, med upplyst strand och vollryboll/fotboll spelande längst stranden.

Mulen dag i Brasilien

Hela dagen idag var vit och grå, men långt ifrån trist. Vi åt en lång frukost och drog oss på rummet ett tag, sedan gick vi ut och promenerade längs stranden. Linnea köpte vindruvor på en jättefin fruktmarkad.

Efter fruktmarkaden fortsatte vi att gå, det var oerhört mycket folk på stranden och ena sidan av vägen mellan hotellen och stranden var avstängd. Vi trodde att det var för att det var en söndag och många var ute, men det var det inte. Just idag var det kampanj för presidenten i Brasilien. Massor av lastbilsflak med folk som talade/skrek sina budskap och folk som sålde tröjor, flaggor, handdukar i Brasiliens färger längst gatan. Så häftigt att se!

Vi köpte glass och en milkshake och satte oss för att titta på folk, när vi gjort det en stund gick vi längst stranden hem.

När vi kom till hotellet bestämde vi oss att slappa lite, men för att inte somna allt för tidigt (lite jet laggade och, vaknar runt 5-7 på mornarna) så tog vi en Uber till ett shoppingcenter där vi strosade runt. Linnea köpte 2 par träningsskor, sockar och några massage-kulor till rygg/nacke och jag köpte ingenting. Sedan åt vi kvällsmat på ett italienskt ställe, där vi tyckte pizzorna var otroligt billiga, RB$7 (18 kr), så vi bestämde oss för att ta en varsin. När vi betalat insåg vi att det var inte för en pizza, utan för en liten slice av en pizza. Men eftersom vi inte orkade köa mer så fick det bli vår enda kvällsmat. Att tillägga är att vi åt så mycket frukost och glass at vi hade hoppat över lunchen, inte så begåvat.. Sedan tog vi en Uber hem, eftersom de inte heller här fick stanna med taxibilarna vid ingången fick vi åka upp till femte våningen där det fanns ett Uber väntrum. Resan hem gick smidigt, det regnade lite så vi gick direkt och la oss i hopp om bättre väder dagen efter. Vi hade också en del sightseeing turer att boka, då vi fortfarande inte kryssat av något på vår to do list på grund av vädret.

Utforskar Copacabana

Idag hade vi inte ställt någon klocka utan vaknade av oss själva runt åtta och låg och drog oss i sängen. Vårt hotellrum är inte det finaste, och utsikten är rakt in i någon annans vardagsrum. Men vad gör det när utsikten från poolen är fantastisk.

Vädret idag var inte på topp, vita moln över hela stranden, så efter en god frukost (som består mestadels av kakor och bakelser) satte vi oss i laungområdet på 14 våningen vid poolen och njöt av att vara i Brasilien.

“Frukost”
Underbar utsikt
Copacabana beach

Efter en slapp morgon bestämde vi oss för att gå ut och gå längs Copacabana. Längst stranden fanns massor av försäljare, olika små restauranger och stora vågor. Vi gick och kollade på folk hela vägen tills vi kom fram till slutet av stranden. Där fanns ett militärfort som man kunde gå in i, vilket vi gjorde. Inträdet var endast RB$10 för oss båda (14 kr per person). Väl inne på området kom solen fram, så vi satte oss på en parkbänk för att njuta. Det var så fin utsikt, både mot Copacabana och klipporna mellan Ipanema och Copacabana.

Copacabana utsikt
Så vackert vatten!
Mellan Copacabana och Ipanema

Vi begav oss tillbaka och upptäckte en ny favorit, Caphrivodka (Caphrinha med vodka istället för rom), 500 ml för RB$10 (25 kr per drink). Så vi satt i varsin solstol, mitt på strandpromenaden och drack oss lulliga. Sedan gick vi till stranden där vi fick två till med solstolar på köpet. Undertiden vi satt där kom en säljare med ytterligare en stor och VÄLDIGT fin Caphrina som vi inte kunde motstå, så vi köpte den, lämnade tillbaka stolarna och gick hemåt med vår drink i handen. Eftersom alkohol rinner rakt igenom oss båda fick skynda till hotellet.

Drink 1 på strandpromenaden
Drink 2 på stranden
Drink 3 på vägen

På eftermiddagen badade vi i vår uppvärmda (!) pool. Varmt och gott i vattnet när luften var smått kylig (18 grader). På kvällen åt vi på ett ställe jämte hotellet. Jättegod och billig mat, RB$29 (70 kr per person).

Kvällsmat och ett stort glas vin att dela på
Så fräscht att man får mycket sallad till maten

Reslärdommar från dag två:

• Ha alltid lite kontanter med, då det är smidigare att betala med än kort i små kiosker och på stranden
  • Nästan alla restaurangerna runt Copacabana tar kort och verkar pålitliga
  • Många maträtter kommer med pommes, ris, sallad OCH bönor
  • Det finns oftast tre rätter på extrapris, runt RB$20-30 (50-70 kr), där man får välja mellan fisk, kyckling eller kött – ibland finns det inte med på menyn utan på en skylt utanför
  • Caphrina är gott och billigt att dricka

Köpenhamn – London – Rio de Janeiro

Äntligen är dagen här, då vi äntligen ska resa till Rio de Janeiro i Brasilien. Detta är en resa som jag har sett fram emot mycket, speciellt sedan mamma och pappa var här 2013 och firade pappas 70års dag. Vi har inte bokat några saker att göra på resan, utan kommer att ta det som det kommer, det viktigaste för mig är att få se Copacabana, Kristus statyn och Sockertoppen. Jag brukar inte ha resfeber, men denna gången hade jag det och kom inte i säng förrän efter 12 igår. Jag tror det är för alla varningar om ficktjuvar och kriminalitet vi har fått, har till och med köpt mig en magväska.

Klockan ringde 04.20 då jag skulle åka till Kristianstad för att ta tåget till Köpenhamn. Lars skjutsade mig till tåget som skulle ta 2 timmar innan jag var framme. Åkte 1 timme tidigare då jag inte vågar lita på tåget som bara går en gång i timmen till Köpenhamn. Väl framme på flygplatsen köpte jag mig en meal deal som frukost. Flygresan till London gick bra.

På tågstationen i Kristianstad 05.00

Jag har inte haft så mycket förväntningar på denna resan, det ska bli väldigt kul att uppleva kulturen och jag hoppas på att vi kommer åka ut till Ihla Grande någon dag, en paradisö utanför Brasilien där Marc och hans vänner var under sin jordenruntresa. Jag har haft mycket resfeber inför denna resan, då jag är van att åka med Marc som tar mycket ansvar och har koll på saker. Nu ska jag åka med mamma som kan vara lite disträ och ibland lika virrig som jag. Men tror vi kommer ha hur kul som helst! Hoppas det är säkert bara, man har hört mycket skräckhistorier och varningar om kriminalitet här…

Idag vaknade jag i min nya lägenhet, som jag har ångest att lämna. Som tur väl ska Marcs pappa och bror komma och hjälpa honom att fixa i ordning alla våra möbler som kom i torsdags, så det är fint och ihopskruvat när jag kommer hem. Vilket lyx! Morgonen var som vanligt med mig stressig, skulle packa in i det sista, lever i flyttkaos så hittade inte hälften av sakerna. Jag hade också glömt föra över mina bilder till datorn för att göra plats till nya bilder, så behövde göra det också. Tog tåget 09.30 från Canning Town till London Bridge (Jubelee Line) för att sedan ta tåget till gatwick Airport, där jag hade 15 min till godo för att checka in min väska. Skulle flyga 11.50. Väl innanför säkerhetskontrollen ringde jag Tobias, min kollega, för att lämna över det sista i jobbet. När mamma kom som en solstråle, la jag på och semestern kunde börja!

På tågstationen i London Bridge 10.00

Resan mellan London och Rio var 11.5 timmar med Norweigan Airlines. Det började med att jag och mamma skulle sitta långt ifrån varandra, då vi bokat med olika resebolag. Vi frågade först mammas granne på rad 17 om hon kunde tänka sig flytta, men det kunde hon inte. Sedan frågade vi min granne på rad 35 om han kunde tänka sig att flytta, men det kunde han inte. Tillslut satte vi oss på varsin plats och fick gilla läget. Men grannen jämte mig var snäll nog och valde att flytta ändå, så mamma kunde göra mig sällskap på rad 35, vilket var superbra! Planet var utan wifi, vilket gjorde oss besvikna. Som tur väl lyckades vi roa oss ändå, vi började med att lista upp alla filmer vi ville se, och såg inte en enda hel av dem… Vi hade så mycket att prata om och roas oss med. Jag spelade trivial persuit i flera timmar och mamma spelade candy cruch, småsov lite och läste en bok. Helt plötsligt hade halva resan gått och sedan andra halvan. Det var lite turbulens i mellanåt så vi satt fast spända mest hela tiden. Mamma beställde en (dyr och god) låda chips som vi delade på. Innan resan fick vi veta att det var få som hade beställt mat, så vi kollade på varandra i panik och tänkte att vi inte hade bokat någon mat, vilket vi trodde var en självklarhet när man reser över 11 timmar på dagen, vana vid att resa långresor med de asiatiaka flygbolagen. Men vi hade till vår glädje mat inkluderat och kunde vara lugna.

Selfie på planet innan avgång

Väl framme hade jag bestämt mig för att vi skulle ta en Uber, vilket ska fungera smidigt här. Så fort vi kom utanför flygplatsen slängde sig folk över oss för att sälja yellow cabs. Jag hittade wifi och laddade ner Uber appen, men när vi bokade vår första Uber skrev han på Portugisiska och vi förstod inte vart vi skulle gå. Tillslut följde vi efter några andra person med Uber app och hittade en gång bakom flygplatsen, där det var stora skyltar med Uber. De får nämligen inte ställa vi flygplatsen. På vårt tredje försök lyckades vi få en Uber som kom, det var en låång uberkö med ett kaosartat system där de skrek ut namn på de personerna som skulle åka med, hälften av namnen uttalades rätt. När vår kille kom fram hade han en ett för litet bagage, så han fick sätta väskorna i framsätet.

Välkommen till Brasilien

Han körde fort genom lite skumma kvarter men resan till hotellet gick bra, vi skulle bo precis på Copacabana. Väl framme checkade vi in och gick till stranden för att äta innan läggdags. Rio ligger 5 timmars tidsskillnad från Sverige och 4 från London, eftersom resan kändes 4-5 timmar kortare än vad den var hade kroppen ställt om sig och vi var lagom trötta på kvällen. Morgondagen var obestämd och vi sov gott.

Stor öl, litet glas = kall öl
Så goda grillspett med pommes, bacon och sallad

Reslärdommar från dag ett:

• Töm mobilen på gamla bilder innan själva resdagen, kan bli stressigt annars

• Kolla innan flyget om det ingår mat (även om det är 11.5 timmar)

• Ladda upp med snacks då det är oerhört dyrt på flyget

• Ta reda på vart Uber stannar, då det vanligtvis inte är på samma plats som gula taxibilarDet går att ladda med vanlig svensk kontakt i de flesta uttagen, ingen adapter behövdes för oss